”Ja, ja, dette er vanskelig for brukerne, men sikkerhet er viktigst.” Utsagn som dette hører vi stadig vekk, både i brukertester og i media. Det virker som om man tenker at brukervennlighet kan ofres for sikkerhetskrav, og at det er en kamp mellom de. Dette er ikke bare en feilaktig, men også en unyttig kamp, og det er denne krigføringen jeg vil til livs.

safety-vs-usability.jpg

Kampens kjerne: En brukervennlighet-sikkerhet trade-off
Før vi går løs på kampen vil jeg gjerne se litt nærmere på den. Ideen om at det går an å ofre brukervennlighet i forhold til sikkerhetskrav vil jeg omtale som en trade-off. Begrepet trade-off blir ofte brukt som et økonomisk begrep som viser til hvordan man bytter eller ofrer en ting eller et aspekt av noe til fordel for noe annet.

Jeg har også sett det bli brukt i sosialpsykologi for å illustrere tabubelagte valg.

Sikkerhet/brukervennlighet trade-offen går ut på at man kan få mer sikkerhet på bekostning av brukervennlighet og motsatt.

Det er mange gode grunner til å kaste inn hansken i denne kampen.

Sikre løsninger brukes sikkert
Som jeg tok opp i blogginnlegget “Fossile nettbanker…”, er ikke løsninger sikre dersom de ikke kan brukes sikkert.

Et eksempel er oppdateringer av operativsystemet. For å hindre at noen kan utnytte hull i systemet kommer det stadig oppdateringer etterhvert som hullene oppdages. For den jevne bruker kjennetegnes disse av en haug av bokser som støtt og stadig dukker opp. Med uforståelige tekster, utydelige funksjoner og dårlige timing antar jeg at de fleste ender opp med å gjøre som meg. De trykker ja eller nei i et vilkårlig mønster. Gjerne nei, dersom jeg tror det kommer til forstyrre meg i arbeidet.

Martin Gjesdal kommenterer dette i sitt blogginnlegg “Mas, mas, mas blir ulv, ulv, ulv”. Han påpeker at mengden oppdateringer i Vista fører til dårligere sikkerhet fordi man ikke har kapasitet til å ta alle alvorlig. Jeg er så hjertens enig. Dette er et godt eksempel på hvordan en oppdatering som i utgangspunktet fungerer fint og fører til bedret sikkerhet ikke fungerer fordi den ikke klarer å samhandle med brukeren slik at den faktisk brukes sikkert.

Mennesker kjennetegnes både av å ha begrenset kognitiv kapasitet og en enorm evne til tilpasning. Dersom et sikkerhetskrav gjør det vanskelig å bruke en løsning vil folk finne snarveier, enten det er passord man må skrive opp eller en syndeflod av oppdateringer.

Igjen – sikkerhet er kun sikkert når det brukes sikkert.

Hva er egentlig sikkerhet?
Et annet problem er at man ikke tar en grundig titt på begrepsbruken. Hva er egentlig sikkerhet?

Her finnes det enormt mange svar, men jeg velger å bruke svaret til Hollnagel og hans likesinnede. De ser ikke på sikkerhet som et stabilt trekk eller egenskap, men som en dynamisk tilstand. Faktorer, som tekniske løsninger, rutiner og mennesker, jobber sammen for å kontinuerlig hindre noe i å skje. Man kan gjerne tenke seg det som en gigantisk ikke-hendelse.

La oss se på sikkerhet i forhold til å beskytte sensitiv informasjon på PC’en din. Et lite utdrag av faktorer som bidrar til å hindre uvedkommen er:

  • Begrenset tilgang til programmer og PC’en med passord
  • Brannmur
  • Ansatte / kollegaer du kan stole på
  • Sikkerhetsrutiner
  • Oppdatert operativsystem osv.

Alt dette (og mange flere faktorer) bidrar til at ingen utenforstående får tak i informasjonen. Hvert sekund alt dette fungerer og noe ikke skjer, er det sikkert. Selv om man kan arbeide med hvert bidrag separat, er denne sikkerheten avhengig av at man ser de i sammenheng.

Det betyr igjen at det ikke gir mening å bytte brukervennlighet mot sikkerhet fordi hvorvidt folk kan bruke teknologien er del av det sikkerhet er.

I begynnelsen var det sikkerhet
Brukervennlighet som fagfelt springer faktisk ut fra sikkerhetsarbeid.

Under 2. verdenskrig så man for eksempel at en rekke flyulykker ikke skyldtes Luftwaffe, men vanskelige kontrollpaneler. Arbeidet med å tilpasse maskiner til de som opererte de for å unngå ulykker, var starten på brukervennlighet. Videre har kontrollrom i atomkraftverk og andre høyrisikosystemer også drevet feltet videre.

Det er derfor et paradoks at vi i dag ser bort i fra over 60 år med forskning og erfaring når vi prøver å bytte sikkerhet på nett mot brukervennlighet.

Plane crash

En lite fruktbar trade-off
Foruten at den gir et feil bilde av hva sikkerhet er, er det største problemet med sikkerhet-brukervennlighet trade-offen at den hindrer oss i å lage gode løsninger.

Sikrere løsninger kan lages. Jeg vil hevde at de ikke kan lages av brukervennlighetsfolk eller teknologiske sikkerhetsfolk alene. Hvordan vi kan gjøre dette fortjener et eget blogginnlegg – følg med…

Konklusjon

  • Det er på tide å avblåse kampen, kaste hanskene, brette opp ermene og lage løsninger som er virkelig sikre (og dermed også brukervennlige).

Anbefalt litteratur

Sikkerhet

Hollnagel (2004). Barriers and Accidents Prevention

Hollnagel, Woods & Levenson (2006). Rersilience Engineering. Concepts & Precepts

Tabubelagte trade-offs

Fiske & Tetlock (1997). Taboo Trade-offs. Reactions to Transactions that Transgress the Spheres of og Justice.

Lik dette innlegget
Loading ... Loading ...

12 kommentarer


Asbjørn Ulsberg
6. juni 2008
kl. 16:26

Applaus! Jeg er så hjertens enig. Hvis sikkerhets-systemene ikke er enkle å bruke er dem per definisjon usikre fordi folk vil omgå dem i så stor grad som mulig for å få gjort det de skal. Når det gjelder oppdateringer av operativsystem og applikasjoner mener jeg Linux de siste årene har funnet den til nå beste løsningen, gjennom sentrale applikasjons-”brønner” og ett program man kan innstallere alt som ligger i disse brønnene fra.

Fordelen er at alt er på ett sted, brukeren slipper å forholde seg til hvor eller hvordan applikasjonene innstalleres, slipper å laste dem ned, slipper å gjennomgå en kjedsommelig og komplisert innstallasjonsrutine og viktigst av alt; slipper å holde applikasjonen oppdatert etter at den er innstallert.

Verken OS X eller Windows er i nærheten av like brukervennlig på dette området og bare av denne grunnen alene kan man si at Linux er sikrere enn OS X og Windows. Nå ønsker jeg ikke å lage noen operativsystem-diskusjon her, men jeg ønsket bare å trekke dette frem som en god løsning på oppdateringsproblemet som nevnes i artikkelen.

Jeg skulle gjerne sett en sikkerhetsmodell i en nettbank der både sikkerhet og brukervennlighet var ivaretatt skikkelig. Jeg kan ikke nok om noen av feltene til å si noe om hvordan en slik løsning bør se ut, men at den ikke involverer en Java-applet, en smartkort-leser og et smartkort er jeg i hvert fall ganske sikker på.


Håvard Pedersen
6. juni 2008
kl. 20:26

Captcha er jo et annet veldig godt eksempel på hvor dette prinsippet feiler. Jeg har sett captchaer hvor jeg selv ikke har klart å lese mer enn hver fjerde kode pga overdreven distortion. Samtidig har jeg personlig implementert et kommentarspamfilter som til dags dato ikke har sluppet gjennom en eneste spam, og de eneste brukerene som ser noe til det er de som har javascript slått av. :)

Og Asbjørn, Skandiabanken har verken applets, smartkort eller annen grums. Befriende enkelt, sammenlignet med Fokus bank (den andre banken jeg har personlig erfaring med) som ikke funker tilfredstillende i en eneste nettleser for Mac og krever Java applets, elektronisk kodenøkkel og Windows… *sukk*


Tor Løvskogen
6. juni 2008
kl. 20:35

Bra artikkel, selv om jeg ikke helt fikk med meg poenget, har du noen andre eksempler enn at Vista ikke er designet godt? Jeg tror at slike systemer kan designes av én person, men ingen som kun kan sikkerhet eller kun brukervennlighet. En designer må kunne så mangt, og begge disse tingene er viktige.

Nettbanker er et kapittel for seg. Men samtidig, tjenester som er vanskelige å bruke (krever flere (unødvendige) steg) og samtidig tidkrevende (øye-scanning fra James Bond?) får en visst sikkerhetsautoritet over seg, fordi det nettopp er vanskelig å bruke, rart nok.

Om noe er for enkelt å bruke, setter man gjerne spørsmål rundt sikkerheten.


Martin Bekkelund
7. juni 2008
kl. 15:29

Jeg har ingenting å tilføye, for jeg er helt enig i det du skriver, Synve. Tidligere i år har også jeg luftet noen tanker om hvordan jeg mener IT-bransjen har mistet fokus på hva vi egentlig skal levere. Denne «sykdommen» ser ut til å ha infiltrert alle deler av bransjen. Det er altså ikke teknologien som er interessant, men oppgavene teknologien skal løse.


Synve
11. juni 2008
kl. 13:24

Hei Tor.

Veldig intressant at du tar opp sikkerhetsautoritet- det at man føler at et system er tryggere dersom det er vanskelig å bruke. Jeg helt enig i at mange sikkert oppfatter det slik. En slik oppfatning vil bidra til å opprettholde ideen om en brukervennlighet-sikkerhet trade-off. Ikke bare fordi man tror man kan ofre brukervennlighet for sikkerhet men fordi man her også antyder at mindre brukervennlighet gir mer sikkerhet. Enda en god grunn til å ta et oppgjør med dette.

Av andre eksempler er Passord veldig bra. Såkalte sikre passord er såpass vanskelige at de kan være vanskelige å huske og bruke. Løsningen for mange er feks å skrive de ned. Mona har skrevet en bra bloggpost kalt “Passordtyrraniet” om dette. Her ser vi at den i utgangspunkte sikre løsningen for å beskytte noe ikke fungerer fordi brukeren har laget en snarvei.

Hovedpoenget mitt er rett og slett at man ikke skal godta sikkerhet som argument for å ikke ta hensyn til brukervennlighet.

Når det gjelder enkle systemer tror jeg de kan designes av en person, selv om alle uansett bør sparre ideene sine mot noen andre med andre perspektiver. Jeg er også enig i at det er viktig at man som designer har flere ben å stå på. For mer komplekse systemer og for løsninger som er svært sikkerhetskritiske vil jeg nok anbefalt mer tverrfaglige team. Det er viktig å gjøre grundige analyser av feks oppgaver og dette er ikke noe en designer nødvendigvis trenger å ha ekspertise på. Dette er forøvrig noe jeg planlegger å ta opp i neste bloggopost på dette emnet.

-Synve


Tor Løvskogen
11. juni 2008
kl. 13:32

Ja, det bidrar til å opprettholde idéen om kompromiss – men jeg tenkte bare realistisk, det er slik ting er per i dag. Hva kan gjøres for å hindre dette?

Er litt uenig når det gjelder design av et team, ofte bør designbesluttninger tas av én person for å opprettholde en likhelt gjennom hele designet – men designeren burde, som du nevner, høre seg med fagfolk på felt han/hun ikke er stødig i selv.


Synve
11. juni 2008
kl. 13:36

Hei Martin.

Leste bloggposten din og er synes dette er en utrolig riktig og viktig observasjon. Det er oppgavene som er kjernen for teknologien og det er denne vi bør ha fokus på.
-Synve


Even Risbakken
11. juni 2008
kl. 13:39

Veldig bra artikkel Synve!

Jeg har hatt lange og intrikate diskusjoner med kundenes sikkerhetseksperter, som alle tror at møte med meg er et forhandlingsmøte. Brukernes advokat på den ene siden og sikkerhet på den andre. Måtte den beste vinne…. Resultatet er at ingen vinner – heller ikke sluttbrukerne…. Vi taper hele gjengen..

Etter litt dypdykk i organisasjoner og opparbeidet erfaring over flere år, ser jeg at et annet fagfelt dukker opp som en mørk skygge – den juridiske verden!

I mange tilfeller dreiser dette seg om jus. Eksempelvis handler det om “frykten for å bli saksøkt av noen, hvis ikke dette er sikkert nok”. Litt amerikansake tilstander med andre ord…..

Det sikreste vi kunne ha gjort er eksempelvis å lage biler som er så sikre at ingen klarer å bruker dem. Da hadde vi sluppet å føle oss utrygge i trafikken :-)

Noen applikasjoner og webløsninger er farlig nær dette scenariet i 2008, desverre…

Bransjen har en jobb å gjøre med tanke på at åpne øynene til sikkerhetsavdelinger og innse at vi har med mennesker å gjøre.

Moralen: Å gjøre ting sikkert på bekostning av brukervennlighet blir som å tisse i buksen en vinterdag for å holde varmen. De selskapene som lenge har hatt feil fokus, er nok heller ikke klar over hvor mange millioner slike løsninger mister på grunn av tapt business..

Dette innlegget ditt Synve var en god start :-)


Synve
11. juni 2008
kl. 13:46

Hei Tor.

Jeg er enig at det bør være en likhet igjennom hele designet. (Se feks Nordeas nettbank som skrekkeksempel- de har etter en redesign for en stund siden fått lapskaus av ulike deler.)

Selv om beslutningen til syvende og sist tas av en er det likevel viktig å ha flere aspekter inn i en løsning som skal ivareta sikkerhet. Nettopp fordi sikkerhet er et mangefasettert tema som strekker seg lang utover selve interaksjonen foran skjermen. Dette gjelder vel og merke store systemer- jeg tror det kan være overkill i mindre systemer. For mindre vil det nok holde å hente inn litt eksperthjelp her og der.
-Synve


Tor Løvskogen
11. juni 2008
kl. 14:09

Ja, jeg er enig. En godt eksempel er jo Apple med Steve Jobs, der han har ‘finaly say’ uansett. Skrekk-eksempel fra min side er om flere kokker skal lage mat, og det blir noe á “kan vi ikke lage denne delen sånn-og-sånn, fordi jeg liker formen?” – samtidig som de runde hjørnene en annen designer liker godt kræsjer med ditt design med krasse kanter.


Yngve Syrtveit
29. juni 2008
kl. 10:34

Veldig bra, og ikke minst viktig innlegg!

I fredagens DN står det en artikkel der en forsker i Kryptografi fra NTNU er intervjuet om BankID. Han påpeker sikkerhetshull og sikkerhetsinstillinger som er slått av. Dette forklarer BankID-representanten med at var et spørsmål om brukervennlighet.

BankID skal etter planen benyttes av både banker, NAV, skatteetaten og andre offentlige institusjoner, og konsekvensene ved at slike systemer beror på et felles innloggingssystem som ikke er sikkert er alvorlige.

Ettersom dette er systemer som skal benyttes av hele befolkningen må terskelen for bruk være meget lav. Dette må forsikres gjennom brukervennlige systemer og gjennom sikkre systemer. Folk med teknologifrykt blir ikke mer motiverte til å benytte disse tjenestene dersom eksperter går ut og påpeker at systemene ikke er trygge, uten at dette blir tatt til etterrettning av forvalterne.

Jeg mener, i likhet med de fleste deltakerne i denne tråden, at sikkerhet er en forutsetning for brukervennlighet, og at brukervennlighet er en forutsettning for sikkerhet.


Synve
8. juli 2008
kl. 12:59

Hei Yngve.

I bloggposten har jeg gitt mest plass til tilfeller der brukervennligheten blir satt til siden. Her peker du på en annen side av sikkerhet-brukervennlighet trade-off’en – når noen prøver seg på å ofrer sikkerheten for brukervennlighet. Dette er som du påkeker heller ikke særlig heldig. Sikkerhet er en total pakke.

Et annet aspekt du nevner er at motivasjon og tilit hos brukerne. Dette er viktige forutsetninger for å påvirke brukerne til riktig sikkerhetsatferd.

Gi oss din kommentar

eller