Vi må dytte innholdsstrategien fram og gi den en mer Kristina Halvorsensentral plass, sier Kristina Halvorsen.

Kristina er forfatteren bak boken Content Strategy for the Web og er bekreftet som en av key-note foredragsholderne på webdagene. Hennes og andres tanker om innhold og innholdsstrategi er i ferd med å revolusjonere måten vi tenker i forhold til arbeid med nett på.

Vi tok en prat med Kristina for å høre mer om hva dette handler om:

Eidar:
- Hei Kristina, og takk for at du tok deg tid til å prate med oss. Hva er egentlig innholdsstrategi?

Kristina:
- Alle ønsker å definere hva innholdsstrategi er, og det finnes mange definisjoner. Min definisjon er at innholdsstrategi dreier seg om planleggingen av det å skape, overlevere og styre innholdet på nett.

- I det øyeblikket du legger noe ut på nettet får du et redaktøransvar. Det er en ting å lage noe, å følge det opp og ha kontroll over det er noe helt annet.  Du trenger høy kompetanse for å ha godt innhold på nett, og det krever at webredaktørene er noe mer enn ordremottakere.

Kristina er meget engasjert og ivrig når hun snakker og  lar det skinne gjennom at det er veldig viktig at så mange som mulig forstår hva det vil si å jobbe strategisk med innhold.

- På nett kan du og må du stadig endre på innholdet og holde oversikten over det.

Eidar:
- Hvordan plasserer du innholdsstrategi i forhold til design av brukeropplevelse og informasjonsarkitektur?

Kristina:
- Alt dreier seg om det som skjer når en bruker går på nett. God brukeropplevelse har tradisjonelt handlet om å bygge en struktur – et hus som brukerne kan benytte. Så når rammene har blitt bygd skal man fylle opp huset med ”noe”. Dette blir fort et søppelhus, der strukturen blir verdiløs.

- Dette er årsaken til at jeg bevisst oppsøker firmaer som jobber med brukeropplevelse for å sette innhold på kartet. Folk går ikke på nett for å få en opplevelse, de går på nett for å finne innhold de kan bruke.

- User Experience Design som fag har ikke tatt innover seg hva som skal til for å lage gode løsninger. Vi må dytte innholdsstrategien fram og gi den en mer sentral plass. Innholdsstrategi bør bringe brukeropplevelsene tilbake til virkeligheten.

Hun understreker at det ikke er galt å kalle seg brukeropplevelsesdesigner (User Experience Designer), det kan være riktig av markedsmessige årsaker. Men faget har utfordringer.

- Alt dreier seg om design. Design av ord er også en del av innholdsarbeidet. Innholdsarbeidet trengs for å gi drivstoff til design av brukeropplevelse.

Eidar:
- Hva med informasjonsarkitektur?

Kristina:
- Informasjonsarkitektur handler om innhold. Man kan ikke bygge god struktur uten å fokusere på innholdet.

- Både design av brukeropplevelse (User Experience design) og innholdsstrategi er paraplybetegnelser som beskriver en rekke mindre fagområder. Innunder innholdsstrategiparaplyen finner vi informasjonsarkitektur (som handler om struktur, metadata, taksonomi osv), redaktørarbeid (holde orden på budskapet, styring av innholdet, retningslinjer osv) med mer. Det er viktig at alle disse delområdene får anerkjennelse og betydning i arbeidet med god nettsider.

Eidar:
- Hvordan har nettsamfunnet tatt imot boken og ideene dine?

Kristina:
- Jeg startet med å følge med på alt som ble skrevet om innholdsstrategi for et par år siden.

- Søker du på Google i dag, får du en enorm liste med treff. Jeg har ikke sjanse til  å holde oversikten over alt som skrives. Det er utrolig hvor stor interesse innholdsstrategi har fått, og det er fordi folk trenger det. Vi trenger bedre kontroll på innholdet vårt.

- Det er bokstavelig talt slik at jeg har holdt foredrag der folk i salen har ropt ut ”halleluja”. Så stort er behov for fokus på dette. Folk har tatt imot konseptet og engasjerer seg i hvordan man kan bruke det i praksis.

Eidar:
- Men, hva er det som typisk er gjort galt med innhold på nettsider?

Kristina ler og trekker pusten dypt. På dette området virker det som hun har så mye på hjertet at hun må ta sats:-)

Kristina:
- Alle lar innholdet være det siste de tar tak i. Man lar det være det siste man jobber med, og ingen tar eierskap til innholdet. Resultatet er at det finnes mengder med utdatert, irrelevant og mangelfullt innhold på altfor mange nettsider.

- Samtidig finnes det ingen plan for hva som skal skje etter man har lagt ut innholdet. Det er rett og slett for mange kokker på kjøkkenet.

- Det må jobbes med å gi webredaktører makt til å ha redaktøransvar og kunne holde styr på innholdet. Webredaktører i nettaviser har denne makten, hvorfor skulle ikke andre redaktører også ha det?

Kristina avslutter intervjuet med å understreke hvor viktig det er å nå ut til både designbransjen, ledere og webredaktører med behovet for godt innhold.

- Mitt fokus handler å gi oss et vokabular for å ta tak i problemstillingen og fronte den. Derfor er også begrepet innholdsstrategi såpass viktig.

Er dette noe nytt? Eller er innholdsstrategi bare et trendbegrep?
Jeg lot meg i hvertfall inspirere og gleder meg til å lære mer.

Lik dette innlegget 4 personer liker dette innlegget
Loading ... Loading ...

11 kommentarer


Torstein
2. mars 2010
kl. 13:12

Det sterkaste inntrykklet eg sat att med etter “Content strategy for the web” var kor stor vekt Halvorson la på heilheiten, på både involvering og ansvarleggjering. Ein del andre bøker/artiklar om web eg har lest handlar, riktignok gjerne implisitt, om “vi” som skal overtala “dei andre”. Halvorson legg i større grad vekt på systematisk samarbeid (i alle fall slik eg les henne…).


Eidar Grande Vollan
3. mars 2010
kl. 08:17

Enig i det Torstein. Innholdsarbeid har i for stor grad vært preget av at man ikke har ansvarliggjort innholdseiere og at webredaktører ikke jobber tett nok med organisasjonen bak nettsidene. Kristina er veldig opptatt av at webredaktører ikke skal være ordremottakere, men bli sett på som en ressurs og være med å skape samarbeid og involvering i organisasjonene. Dette krever en tydelig strategi og systematisk arbeid.


mia
3. mars 2010
kl. 09:19

Har bestilt boka hennes og gleder meg enormt til å lese den. Har fulgt med på henne siden hun publiserte sin første artikkel på A List Apart. Klok dame vi kommer til å høre mer fra.


Eidar Grande Vollan
3. mars 2010
kl. 13:18

Det tror jeg også. Hun har virkelig utfordret mye av fagmiljøet og ifølge ryktene så holder en person som Jesse James Garrett på å skrive om på boka si (The Elements of User Experience) på bakgrunn av den kritikken bl.a Kristina har kommet med. I det orginale diagrammet hans er det mulig å påstå at innhold er redusert til kun å dreise seg om struktur og i begrenset grad om innhold. Vi får se hva som kommer…


Henriette Hedløv
8. mars 2010
kl. 17:41

Man kan ha et så brukervennlig og “korrekt” nettsted man bare ønsker men om nettstedet ikke bygger oppunder selskapets forretningsstrategier, er man like langt. Dette er overraskende nok og dessverre svært ofte tilfellet.

En av årsakene til at nettsteder ikke til en hver tid gjenspeiler strategier og andre aktiviteter i selskapet, er at webredaksjonen ikke deltar i fora hvor planene legges og beslutningene tas.

Jeg har skrevet noen ord om dette på Kjøkkenfesten.
http://www.kjokkenfesten.no/2010/03/08/forutsetningen-for-l%c3%b8nnsomme-nettsteder/


Eidar Grande Vollan
9. mars 2010
kl. 12:06

Hei Henriette, og takk for svar!
Her noen innspill til ditt svar her og saken din på Kjøkkenfesten.

Det burde egentlig ikke være så overraskende for deg at jeg også mener at forretningsmålene er viktige for nettsidene:-) Nettsider blir ikke brukervennlige og korrekte dersom man ikke fokuserer på å ha en god forretningsstrategi og innholdsstrategi.

Det er riktig at det er mange ledere som ikke bryr seg om nettsidene, men det er også mange som tror de bryr seg. Uten den nødvenige kompetansen blander de seg i alt fra hva som skal ligge på forsiden, fargene som brukes på sidene, hva man skal gjøre ift sosiale medier med mer. Det hele blir veldig tilfeldig og gjør arbeidet for webredaktører vanskelig.

I saken i Aftenposten sier jeg at mange ikke har tatt tak i verdien ved gode nettsider, og som du sier er det meningsløst om ikke webredaktørens arbeid støtter opp under forretningsmålene. Helt, enig. Det er jo akkurat det Kristina snakker om, og derfor lurer jeg litt på om du har forstått henne og meg.

Som det står i saken i Aftenposten er et poengene er at man skal stille spørsmålet “hvorfor”. “Vi må stille spørsmålet hvorfor hver gang vi publisere en sak? Støtter teksten virksomhetens mål? Er teksten interessant for leserne av innholdet?”

Mange ledere bryr seg ikke, men Kristina foreslår at vi kan få de til å bry seg ved å vise de eksempler på alt det råtne innholdet som finnes på nettsidene. Dette handler ikke om at det skal produserer nytt innhold som senere kan råtne på rot det også. Dette handler om at man må jobbe smartere og bedre. Man må prioritere hva slags innhold som er viktig og bruke ressursene fornuftig for å sikre at dette innholdet får den kvaliteten det bør ha over tid.

Jeg er uenig med deg Henriette. Jeg tror dette kan skape en bevissthet om hva som kreves, og det kan tvinge bedriften til å skaffe seg en strategi. For problemet er at mange ledere ikke engang ser på nettsidene skikkelig og dermed ikke er klar over hvor mye mangelfult innhold som finnes der.

Jeg tror også du tar feil når du sier at en webredaksjon er uforsvarlig dersom den kun består av en person. Det er absolutt eksempler på webredaksjoner med enkeltpersoner som gjør en strålende jobb og utnytter nettet godt. Se på bloggredaktørene. De er også en del av nettet. Men dette kommer selvsagt an på hvem denne redaksjonen representerer. Er det større bedrifter du snakker om så trengs det mer ressurser.

For å lage lønnsomme nettsteder så trenger man å gjøre mer enn å fokuserer på målene, man må også fokusere på hva man skal tilby, hvorfor det skal tilbys, hvem som er interessert i det og hvordan man skal styre innholdet over tid. Derfor trenger organisasjoner å skaffe seg en innholdsstrategi.

Jeg er enig i at mange konsulenter også er en del av problemet her, men vil si at det ikke bare er reklamebyråene og teknologileverandørene som har utfordringer. Kristina har også utfordret UX-miljøene og mener at de ikke tar tilstrekkelig grad hensyn til innhold og innholdsarbeid over tid. Man har vært så opptatt av å snakke om å lage gode strukturer at man glemmer at disse skal være fylt med noe meningsfult, og at godt innhold må utvikles konstant – også når konsulentene har gått ut døra.

Jeg synes du har mange fine poenger i saken din. Jeg er for eksempel enig i at mange må styrke statusen til webredaktøren og tilføre webredaksjonen mer kompetanse. Dette er jo en av poengene til Kristina. Håper også at denne typen diskusjoner vi har setter fokus på det vi sammen er enige om: At fokuset på hva man vil med nettsidene og hvem som bør involvere seg i arbeidet må økes for å lykkes på nett.


Kristian Bjørnhaug
9. mars 2010
kl. 20:43

Kristina setter fingeren på noe viktig her. Brukeropplevelser påvirkes i aller høyeste grad av innholdet. Brukeropplevelser består slett ikke bare av struktur. Jeg stiller meg likevel noe undrende til utsagnet “God brukeropplevelse har tradisjonelt handlet om å bygge en struktur” – blir dette dokumentert i boka? Struktur er vel heller en av svært mange virkemidler. IA er struktur. UX handler om følelser.

Brukeropplevelser innbefatter alt som brukeren opplever i interaksjon med et produkt, og det gjelder ikke bare applikasjoner eller web, men også fysiske gjenstander. Hvilke følelser kan man skape i møtet mellom brukeren og produktet? Hvordan blir det oppfattet?

Brukeropplevelser omfatter også følelser som oppstår før og etter interaksjon med produktet, som for eksempel forventninger og skuffelse/tilfredsstillelse. Psykologi og sosialantropologi kan være vel så nyttige fag i dette feltet som industridesign eller grafisk design.

Man prøver å styre brukerens opplevelse av interaksjonen, omtrent som en regissør prøver å styre følelsene dine når du ser en film. Utrykket i seg selv er kanskje noe ambisiøst, man sier at man “designer” opplevelsene, men i beste fall guider man dem, fordi følelser kan være svært subjektivt.

Det er enormt mange faktorer som spiller inn og påvirker brukeropplevelser. En gjennomtenkt innholdsstrategi kan være et viktig virkemiddel for å skape gode brukeropplevelser på nettsider (men er ikke nok i seg selv). Skaper man gode brukeropplevelser har man større sjanser for å lykkes. Uten gode brukeropplevelser kan man vel kun lykkes hvis man har monopol på en tjeneste eller produkt.


Henriette Hedløv
9. mars 2010
kl. 22:47

La meg først si at jeg er helt enig med Kristina Halvorson i det meste. Når vi begrenser temaet til å dreie seg om en virksomhets nettsider, hun har et overblikk som få andre har. Hun setter også fingeren på helt essensielle problemstillinger.

Nettopp derfor savner jeg at Netlife, som formidlere av Kristina Halvorsons teorier i Norge, snakker om det jeg opplever som vanskeligst og faktisk viktigst å gjøre noe med: Systemet og det faktum at det må bygges broer mellom dem som er betalt for å skape gode brukeropplevelser, og dem som er betalt for å drive en lønnsom virksomhet. Årsaken til at det finnes så mange dårlige nettsteder i dag er at denne brobyggeren ikke finnes. Det er også en vanskelig rolle å fylle men jeg mener at vi som rådgivere vi har mulighet til å bidra i å påvirke i riktig retning.

I mitt innlegg på Kjøkkenfesten forsøker jeg altså å sette fingeren på situasjonen slik den. Innlegget er ment som et utgangspunkt for en god debatt. Jeg tror vi må være enige om hvor skoen trykker for å komme til kjernen av problemet og være i stand til å løse det.

Internett blir viktigere og viktigere for folk og dermed også for virksomheter. Dette får positive konsekvenser for satsinger i digitale kanaler fremover i form av mer fokus og mer penger. Det vi må regne med, derimot, er at andre ønsker å ta mer eierskap til nettsidene rundt om i bedriften. Dette engasjementet må vi ønske velkommen selv om det betyr at de også vil bry seg om hva som skal ligge på førstesiden osv.

Vi kan ikke forvente at de skal føle eierskap til noe de ikke får lov til å mene noe om eller ta beslutninger rundt. Vår jobb er å få dem til å bry seg om det som ligger litt under førstesiden, og gi dem et fornuftig grunnlag å ta beslutninger ut i fra.

Jeg er heller ikke så overbevist om at eierskapet og ansvaret for en bedrifts digitale tilstedeværelse bør ligge hos webredaksjonen. Like lite som er jeg er overbevist om at et økonomisystem bør eies av IT-avdelingen. Eierskapet bør kanskje ligge hos de som er ansvarlig for forretningsområdet. F.eks bør sjefen for kundeservice være ansvarlig for at nettsidene og andre digitale kundeserviceløsninger bidrar til en reduksjon av telefonhenvendelser med XX % .

Webredaksjonens rolle bør altså, gjennom sin unike ekspertise, bidra med å se muligheter og tydeliggjøre premissene for suksess. Vi skal hjelpe kundeservicesjefen med å nå sine mål. En forutsetning for å få dette til, er at personen som er bindeleddet (webredaktøren) har forståelse for begge verdener.

Dette betyr å argumentere med et språk som sjefen for kundeservice forstår og forholder seg til.

Argumentene bør være noe sånn som

”Knappen bør være rød og beholde plasseringen midt på siden fordi tester viser en konverteringsgrad på 20 % mer enn den sorte knappen. Dette betyr 3 000 færre manuelle henvendelser per uke”
fremfor
”knappen bør av designmessige hensyn være rød, og eyetracking viser at øyet hviler midt på siden derfor bør den fortsatt plasseres der”.

Når jeg sier at det er uforsvarlig at en webredaksjon kun består av en person mener jeg det. Ikke fordi personen gjør en dårlig jobb – for guds skyld! Jeg er stum av beundring over den innsatsen som legges inn og hva som utrettes. Problemet er at denne personen verken vil ha kapasitet til å utnyttet nettets potensiale, følge opp effektmål på en tilfredsstillende måte og i tillegg fungere som det viktige bindeleddet jeg etterlyser. Arbeidsoppgavene er for mange allerede.

Denne kommentaren er også lagt inn på Kjøkkenfesten http://www.kjokkenfesten.no/2010/03/08/forutsetningen-for-l%c3%b8nnsomme-nettsteder/


Eidar Grande Vollan
10. mars 2010
kl. 18:29

@Henriette

Først en liten presisering. Jeg heter Eidar ikke Einar. Veldig vanlig å ta feil av dette, så jeg bærer ikke nag, men rett skal være rett:-)

Jeg lover deg at vi i NetLife Research skal snakke om systemet og det å bygge broer framover, akkurat som jeg mener vi har gjort det tidligere. Vi har mange gode budskap å komme med og det er jo hyggelig at du vil høre mer om hva vi er opptatt av. Jeg synes det er interessant diskusjon og er glad for at det er blitt en god debatt ut av dette. Så til svaret mitt..

Et av poengene som Kristina har og som vi har videreformidlet er at man må holde oversikt over innholdet, og man bør skape bevissthet omkring hva som ligger på nettsidene. Å gjøre en kartlegging av innholdet og å presentere denne for bedriften vil skape en bevissthet om kvaliteten på innholdet. Dette er en måte å nå fram til sjefene om at de ikke tar vare på nettsidene sine.

Eirik Rønjum har blant annet beskrevet metoden på en utmerket måte i denne bloggdiskusjonen: http://www.iallenkelhet.no/vi-drukner-i-innhold

Kristina beskriver dette some “content audit” i boken hennes (se kap. 4). Hun starter den delen med å skrive: “thinking about skipping this chapter? Don’t.” Hvorfor skal vi gjennomgå innholdet? Kristina skiver at etter du ha gjort en innholdsgjennomgang har du oppnådd mye: “These things will likely make you a hero, or at least they will get people’s attention. And once you have people’s attention, you have the opportunity to present a business case for your web project or initiative”.

Det er klart at en innholdsgjennomgang ikke er det samme som at du har en innholdsstrategi, men det gir et godt utgangspunkt. Neste kapittel i boka tar for seg en rekke andre analyser man bør gjøre for å få lederne til å forstå utgangspunktet ens. Og når man endelig har gjort en god analyse kan man gå i gang med å lage en god strategi.

At flere og flere engasjerer seg i nettsider og internett er absolutt noe vi bør ønske velkommen. Helt enig. At det da vil være mange meninger om nettsidene er en naturlig konsekvens, og det er viktig å snakke til lederne og forklare de problemene. Absolutt.

Men dette dreier seg som du vet om mer enn design av knapper (knapper er også viktige, for all del). Det kan for eksempel dreie seg støtteinformasjon underveis i bestillingsprosessen ikke er forståelig for folk flest og at de derfor detter av lasset. Eller at beskrivelsen av selve produktet er vanskelig å forstå fordi det er dårlig beskrevet. Resulatet blir at sjefen for kundeservice får flere henvendelser i fanget, og bedriften når ikke det overordnede målet om økt salg.

Jeg er heller ikke av den mening om at ansvaret for nettsidene skal ligge på webredaksjonen, men webredaksjonen har en viktig rolle å spille, og noen må ha ansvaret for at det som ligger på nettsidene har den nødvendige kvaliteten det bør ha. Kristina skriver om de ulike deltakerne i prosessen ved å lage innhold:

- De som etterspør innhold
- Leverandørene til innholdet
- De som skaper nytt innhold
- De som ser gjennom innholdet før publisering
- De som godkjenner eller underkjenner innholdet
- De som legger innholdet ut

Skal sjefen for kundeservice ha ansvaret for at god nok informasjon ligger ute på kundeservicesidene så må han ta eierskap til kvaliteten på nettsidene. Han må ta eierskap til og godkjenne innholdet. Det er mer enn velkomment at han gjør det. Det er nødvendig. Men han vil trenge hjelp for at kvaliteten skal bli god.

Kristian:
Jeg tror nok at min gjengivelse av utsagnet er noe upresist, men hun kritiserer UX for å bygge et hus som ikke tar i stor nok grad hensyn til innholdet i huset. Kristina skriver at innhold blir stedmoderlig behandlet av UX-bransjen.

Hun skriver ikke i boka at UX handler om bare struktur, men er likevel meget kritisk til UX-faget. Hun tar utgangspunkt i å peke på at Jesse James Garrets diagram som beskriver “the elements of User Experience” likestiller innholdsbehov med innholdskrav. Dette mener hun er helt feil da man ikke kan regne innhold som “features”, det er ikke noe som man kan sjekke av på en liste og være ferdig med.

Kristina mener at UX designere ikke tar seg tid till å fokusere på innhold. Hun sier: “we need to stop talking about user experience design as though it were the end-all, be-all of web professions. Instead, we need to start talking about how we can take responsibility, together, to get the job done right. All of it”


Kristian Bjørnhaug
15. mars 2010
kl. 14:54

@Eidar Grande Vollan

-Er dette utgangspunktet for hele boken, eller deler av den?

“Hun tar utgangspunkt i å peke på at Jesse James Garrets diagram som beskriver “the elements of User Experience” likestiller innholdsbehov med innholdskrav. Dette mener hun er helt feil da man ikke kan regne innhold som “features”.”

Det kan her virke som om Kristina Halvorsen har tatt utgangspunkt i noe hun ikke har forstått. Jesse James Garrets kjente diagram (www.jjg.net/elements/pdf/elements.pdf) sier nemlig ikke noe om verdier, det beskriver en PROSESS med noen nøkkelelementer: Når gjør man hva?

Jeg ser ikke noe sted i Jesse James´ diagram at “innhold” skal regnes som features, likestilles i verdi, eller at det er noe som kan sjekkes av på en liste. Jeg kan ikke se at innholdsbehov likestilles med innholdskrav.

Det det faktisk står noe om, er NÅR i prosessen man må begynne å tenke på innhold. Skjemaet har en tidslinje fra Abstract/Conception fram til Concrete/Completion:

Først definerer man stakeholders mål og brukerens behov. Innholdsbehov skal man i følge diagrammet begynne å definere like etter at man vet hva målet og brukerens behov er. Det er altså det 2. steget man tar i prosessen (man kan vel ikke begynne på innholdet noe tidligere enn dette…)

Definering av funksjonalitet må jo også komme etter steg 1, men før IA og Interaksjonsdesign, så den er vel plassert riktig. Jeg ser ikke noe i veien for å planlegge funksjonalitet og innholdsbehov parallelt. Man kunne selvfølgelig planlegge innholdet senere, men det er vel enklere å utvikle en god innholdstrategi hvis man ikke venter til siste slutt?

Diagrammet sier altså ikke noe om hvor viktig en del er, eller hvor mye arbeid den består i. Det diagrammet beskriver er en logisk rekkefølge for å påstarte prosesser i et komplisert prosjekt. (Legg ellers merke til at produksjon av selve innholdet (content creation) er ikke tatt med i dette diagrammet. Det samme gjelder utviklingen av featurene (development, coding)).

Skjemaet virker fornuftig på meg.

-Jeg er derfor nyskjerrig på hvor i skjemaet man ellers burde ha plassert definering av innholdsbehov, og hvorfor?

-Kan det være at Kristina bare søker oppmerksomhet ved å angripe dette kjente oppsettet, eller at hun rett og slett ikke har forstått det hun selv bruker som utgangspunkt?

-Har Kristina kommet opp med et forslag til en ny prosess som skal erstatte Jesse James Garrets diagram?

Jeg er ellers enig med Kristina at en god innholdsstrategi er viktig, og man må tenke på dette tidlig i prosessen, og få inn folk som er KAN innholdsstrategi. Jeg ser likevel ikke hvordan dette bryter med James Garrets diagram.


Eidar Grande Vollan
15. mars 2010
kl. 20:25

Hei Kristian,

Synes det er kult at du reagerte på dette og engasjerer deg i det. Synes det er bra fordi dette er en viktig diskusjon.
Jeg har veldig stor respekt for Garrett og hans tanker, og det vet jeg at Kristina har også. Jeg er også, som mange andre i bransjen, inspirert av og har hentet mange ideer fra Garrets arbeid.

Den beste måten å være sikker på at du får helt riktig gjengivelse av hva Kristina mener er at du leser boken hennes eller møter henne (hun kommer jo til webdagene).

Men jeg skal gjøre mitt beste og forsøke å gjengi hva jeg oppfatter at hun mener:
Kristina mener at det implisitt i oppsettet i diagrammet ligger en mening om at innhold kan håndteres på samme måte som funksjonskrav: “What this implies is that content needs can be tackled as requirements, the way we approach functional specfications and business requirements. But when we’re defining functions we’re in fact defining features. And folks, if we’ve learned anything at all, it’s that content is not a feature. It’s a complex, ever evloving, intricate body of information that requires ongoing care and feeding. It’s not something you can check of on a list and be done with. Although that’s exactly what this diagram suggests. After level two, content disappears altogether”

Kristina poengterer videre at Garrett er den første til å si at han ikke mente å definere en web design prosess med diagrammet sitt, noe som Garrett faktisk har utdypet i boka si. Men hvorfor har han da inkludert den lille pilen som viser tid fra abstract/concrete og conception/completion? Det er dette Kristina kritiserer han for, og hun gjør ikke dette fordi hun ikke har respekt for arbeidet, men fordi hun til stadighet opplever at folk henviser til diagrammet som om det ga det svaret på hvordan man bør gjennomføre utviklingsprosjekter.

Kristina mener at Garrett og andre innen User Experience Design har hatt for liten fokus på hvordan innhold skal passe inn, og at det ikke holder å inkludere innhold slik som diagrammet impliserer. Innhold bør være fokus hele veien, enten man jobber med strategi, interaksjonsdesign eller visuelt design. Tverrfaglig samarbeid skaper det beste resultatet.

Diagrammet til Garrett var veldig nyttig når det kom og satte i system mye som trengte strukturering, men dette bør ikke stoppe oss fra å tenkte videre, og vi bør ikke nødvedigvis gjøre dette ved å lage et nytt diagram. Det er riktig å være kritisk til diagrammet, nettopp fordi det brukes så mye som referanse på hvordan man skal jobbe.

Gi oss din kommentar

eller