Omsider er nye politi.no på nett. Ifølge VG og digi.no har prosjektet tatt over ett år i utvikling og svidd av svimlende 28,5 millioner skattekroner.
Politi.no
Og hva er resultatet?

Jo, et nyhetssykt, ufokusert nettsted med tragiske menyer, skrekkelig kode, nitrist design og horrible tekster.

10 år for sent

Hadde de lansert dette nettstedet i 1999 hadde det vært helt greit. Nå — i 2009 — holder det simpelthen ikke mål.

Det er vel og bra at man kan levere anmeldelser på nett, men dette burde politi.no hatt på plass for mange år siden. Og utvikling av fire halvdårlige webskjemaer som genererer en e-post som uansett må behandles manuelt kan vel heller neppe ha kostet så mange millionene?

Forrige versjon av politi.no har siden 2001 vært skrekkeksempelet på manglende brukervennlighet, tilgjengelighet og troverdighet som hele fagmiljøet har trukket fram.

Så politi.no har allerede vært en kontinuerlig skandale i åtte år. Men lærer man av det? Tar man konsekvensene? Nei.

Penger ikke problemet

Noe av det virkelig skandaløse er at kommunikasjonssjefen i Politiets Data- og Materielltjeneste står frem og sier at de trenger mer penger for å lage bedre nettsider.

Greit nok, politiet har en håpløst utdatert IT-infrastruktur, og kjører bl.a. fortsatt på Windows NT som neppe kan ha fått sikkerhetsfikser fra Microsoft på årevis.

Men det hadde fortsatt vært fullt mulig å utvikle et moderne, brukerfokusert, oppgaverorientert nettsted for bokstavelig talt en brøkdel av 28,5 millioner kroner. Én million hadde holdt rikelig for å få til dette, uavhengig av bakenforliggende systemer.

Skremmende inkompetanse

Så vidt vi har forstått er det PDMT som selv har utviklet sidene, uten å ville høre på kompetente leverandører som har forsøkt å rettlede etter beste evne.

I stedet har PDMT kokt sammen hele prosjektet på kammer(s)et, og åpenbart svidd av millioner av kroner på å finne opp hjulet på nytt.

Elementære kodefeil og utdaterte teknologier vitner om skremmende inkompetanse på et området politiet burde være øverst på dagsorden i 2009.

Feil metodebruk

I går ble det holdt en pressekonferanse om lanseringen, hvor selveste justisministeren åpnet nettstedet.

- Denne løsningen er mer lettbrukt og moderne enn tidligere. Vi har blant annet kjørt usabilitytester og benyttet såkalt card sorting i dette arbeidet, fortalte kommunikasjonssjef Svein Holtan i Politidirektoratet.

http://www.digi.no/822001/politiet-fornyer-seg-paa-nett

Dessverre er brukertester og kortsortering ingen som helst garanti for at resultatet blir vellykket. Det er lett å bruke metodene feil, noe PDMT helt åpenbart har gjort her.

Søket suger

PDMT skryter også av at søket skal ha blitt bedre. Javel?? Det betyr ingen ting som helst at den underliggende teknologien er FAST, når alle (andre enn PDMT) vet at FAST-søk rett ut av boksen uten tilpasning ikke holder mål i det hele tatt.

Prøv selv å gjøre et søk på f.eks. “pass” eller “bergen” på politi.no og vurder om søkeresultatene hjelper deg eller ikke.

Taper tillit

Samfunnets volds- og ordensmakt er 100% avhengig av tillit og troverdighet i befolkningen. Når halve det norske folk er på facebook og har vent seg til et digitalt liv der Google setter standarden holder dette simpelthen ikke mål i det hele tatt.

Hva synes du? Holder dette mål? Og hva bør politiet foreta seg for å gjenopprette tilliten?

Følg meg gjerne på twitter, så kan vi ta diskusjonen der også.

Oppdatering: Saken har havnet hos vg.no, og digi.no. Tirsdag kveld stenges politi.no etter stor trafikk.

Stem denne posten nedStem denne posten opp (+213 rating, 48 votes)
Loading ... Loading ...

85 kommentarer


Anonym
1. september 2009
kl. 10:23

Ja, det er helt tragisk…


Einar Ryvarden
1. september 2009
kl. 10:38

Veldig bra analyse, bra at du tar opp dette, skal offentlig sektor effektiviseres, må slike prosjekter styres på helt andre måter.


suprEspen
1. september 2009
kl. 10:44

Vi kan vel i all enkelhet bare fastslå at det offentlige nok en gang har “bæsja på læggen”, som vi sier i trøndelag. De kunne lasta ned og installert Wordpress, brukt 5000 kroner på å flikke litt på installasjonen så hadde de fortsatt hatt 28 495 000 kroner til å oppgradere sine interne systemer.

En annen artig liten ting er forøvrig at hele politi.no er med https:// mens pst sine nettsider (http://pst.politiet.no)er http:// .. burde det ikke være omvendt?


Martin Berglund
1. september 2009
kl. 10:45

Glimrende skrevet!

Kanskje det er på tide med en nettdugnad, for å redde politiet?


Sebastian Steinmann
1. september 2009
kl. 11:00

Tror vi kan være glade vi slipper å se backend systemet her.
Dersom de har laget hele systemet selv kan jeg garantere at adminpanelet er et helvete å jobbe i.

Hvordan kan de ha drevet brukertesting når de bryter de enkleste HCI regler?

Utfordrer noen til å ta innholdet og funksjonaliteten som ligger der nå og sette det opp i en bedre innpakkning. (Og billigere også)


petterpan
1. september 2009
kl. 11:00

Hva legges det i utdaterte teknologier og elementere kodefeil, forresten ? Er det noe jeg ikke ser ?


Are Halland
1. september 2009
kl. 11:01

@Einar Ryvarden – Sant! Den åpenbare mangelen på åpenheit i dette prosjektet, kombinert med “vi-veit-best”-holdninga til ein sterk profesjon som politiet, er iallefall ikkje suksessoppskriften. Mens resten av verda jobbar smidig, åpent og effektivt, koker polititet videre på kammerset.

@suprEspen – Du har heilt rett! Ser ut som dei tatt copy-paste på alle tekstar fra den gamle nettstaden, og eit php-script som genererer epost fra 4 skjemaer får du også gratis på nett – sikkert med vel så høgt sikkertsnivå som politiet har. PST er faktisk i ein heilt annan liga enn resten av politiet, men åpen profil på twitter, etc. Her har PDMT mykje å lære, ikkje berre om korrekt bruk av https://

@Martin Berglund – Ja, kanskje det?! Det skal ikkje mykje til for å rette opp i dei verste svakheitene iallefall.


Lars Ingar Øien
1. september 2009
kl. 11:02

Enig at denne siden holder mål, og at dette virker som bortkastede skattekroner. Men hvordan vet du at web skjemaene sender mail som må håndteres manuelt? Det er vel ikke mulig å lage en enkel side med mail form for 28,5 millioner, noe mer arbeid må jo være lagt ned backend.

@suprEspen: Å spare penger ved å laste ned Wordpress (og igjen gjøre jobben selv) er sjelden den beste løsningen. Å bruke noen % av totalsummen på å leie inn noen som er eksperter på web vil som regel føre til det beste resultatet.


Sebastian Steinmann
1. september 2009
kl. 11:07

@Lars Ingar Øien De skrøt av dette i en artikkel på digi.no tidligere om jeg ikke husker feil.


Are Halland
1. september 2009
kl. 11:08

@Sebastian Steinmann Du har heilt rett – tør ikkje å tenke på admin-grensesnittet. Hører rykter om at dei har bygd sitt eige CMS på toppen av Documentum (!), så det er ingen grunn til å forvente seg at innhaldet vil bli oppdatert med det aller første…

Dessverre er det fullt mulig (og veldig vanlig) å bruke brukertesting som eit slag “kvalitetsstempel” på dårlege løysningar. “Vi har jo brukertesta” er argumentet, men som kjent hjelper det ingenting hvis du ikkje evner å finne dei rette problema — og ikkje minst fikser dei.

@petterpan For eksempel bruk av egne domener (sic!) til å hoste javascript, css og bilder. Sjekk f.eks. politicss.no og politijs.no. Pluss idiotisk bruk av https://. Vitner om veldig skummel inkompetanse.


gstene
1. september 2009
kl. 11:09

Jeg synes du er snill. Det er jo ille over hele fjøla. sukk. åpenbart manglende strategi for tjenesten, manglende konsept, mangler, store svaketer ved: navigasjon, infohirearki, tekst, font& lesbarhet, og tilgjengelighet (neida det er ikke bare svaksynte jeg tenker på, hva med klar tekst, nynorsk, de viktigste fremmedspråkene for vår multikulturelle befolkning) innhold (eller manglende forståelse av hvordan skrive) ett ikke eksisterende design. Branding (hvordan merkevaren “politiet” fremstår)forståelse og utnyttelse av “call 2 action” (implementert funksjonalitet, eller manglende sådan) og ikke minst hvilken verdi er levert i forhold til kostnad for tjenesten. (Ikke i prioritert rekkefølge) men nå kan jeg vel se bort fra noengang å få jobb i vedkommende selskap, men om det virkelig er brukt så mange penger på så lite er det vel like greit. Jeg er ikke god med koding og scripting og at dette også er ille kunne man vel egentlig ha gjettet seg til. At leverandøren har hatt problemer er nå så, men hva med å bringe problemene opp i systemet, i stedet for å svi av 28 mill for som du sier noe du kunne gjort like ille for under 1 mill. Dette er en nasjonal skandale, virkelig.


Pål Hivand
1. september 2009
kl. 11:12

Det er jo trist å se at det offentlige nok en gang klarer å rote det til for brukerne på så omfattende vis som her. For det er jo til syvende og sist brukerne som ender opp med svarteper. Prosjektledelsen i slike organisasjoner sitter jo trygt etter å ha kastet nærmere 30 millioner rett ut av vinduet.


Are Halland
1. september 2009
kl. 11:14

@Lars Ingar Øien – Ingen tvil om at PDMT burde benytta ekstern kompetanse her. Hvis du leser digi- og VG-artiklane som er lenka over virker det iallefall som det er nettstaden + forvaltning penga har gått til. Utruleg, men sant.


petterpan
1. september 2009
kl. 11:14

Are Halland, kan du utdype problemet med å bruke egne domener for js, css og bilder , og hva er skummelt med https ?


Tor Håkon Haugen
1. september 2009
kl. 11:23

Ja, dette ser virkelig ut som enkelte nettsider så ut i 1999. Kanskje noen skulle prøve å finne matchende eksempler ved å bruke http://web.archive.org?

Enkelte deler av siden tar også overraskende lang tid å laste.


Jostein Magnussen
1. september 2009
kl. 11:29

De har heller ikke fått til tilgjengeligheten: http://wave.webaim.org/report?url=http://www.politi.no


gstene
1. september 2009
kl. 11:31

Kort faktainfo, Research på leverandør: http://bit.ly/1394I3
hvor mye/lenge de var med vet jeg ikke, men de har hvertfall fått et oppdrag på\ et tidspunkt.


neslekkim
1. september 2009
kl. 11:34

@petterpan Hente content fra andre domener er særdeles uheldig med tanke på xss, alt content bør komme fra samme domene, slik at browsere ikke vil låse ut xss ting.

men, jeg TROR uten å være sikker, på at jeg skjønner hva de ville oppnå, hvis man bruker lamme browsere, så er man begrenset til maks 2 connections samtidig imot en webserver, dette er spesifisert i http1.1 standarden.
Hvis man så har utstrakt bruk av bilder og javascript (med ukritisk størrelse) så vil det ta laang tid å laste siden.

For å unngå dette, og derved øke hastigheten så kan man spre dette på flere domener. men for å unngå xss blokkeering så burde man da.. benytte SUBDOMENER…

OG DU, Hva om du rydder dine egne sider? :) , linken til “sign in with twitter” fungerer ikke…


Olav A. Øvrebø
1. september 2009
kl. 11:41

Det slår meg oftere og oftere at gjennomsnittlige amatørblogger er mer brukervennlige og ser mer påkostede ut enn prosjekter som dette til 28,5 mill…


Ronny-André Bendiksen
1. september 2009
kl. 11:58

Nå skal det sies at 28 millioner var ikke utelukkende på nye websider, men også hardware. Selv om designet er 10 år tilbake i tid, har de gjort det mye enklere å finne innhold enn det var på gamle sidene, så all kudos for det.


dMax
1. september 2009
kl. 12:11

Ang søkefunksjonen gjør følgende:
1. I nedtrekksmenyen “Sted ikke valgt” velg Oslo politidistrikt
2. Klikk nyheten om Oslo Grand Prix (som ble avviklet 19. aug 2009…..!)
3. Nederst i artikkelen refereres det til telefonnummeret til Politiets trafikksentral i Oslo (som ikke er å finne under f.eks. kontaktinfo hvor man ellers ville forvente å finne dette nummeret)
4. Gjør et søk på “Polities trafikksentral”
5. I venstre felt under “Søkeresultat” henvises det til “Personer”. Klikk “Dronning Maud”
6. I artikkelen finner man “Dronning Mauds gate” – also ikke en person i dette tilfellet, men en gate i Oslo.

Jo, søket må nok forbedres!


Stig Bordsenius
1. september 2009
kl. 12:39

He he.
Politi.no er så vanvittig at den kun kan ha blitt laget av tungt inkompetente folk. Vanlig inkompetanse hadde ikke strukket til.


Thor Fredrik Eie
1. september 2009
kl. 12:54

@neslekkim Takk for tipset om twittertrøbbel – nå funker det :)


Torstein
1. september 2009
kl. 12:54

…og så søtt at dei lagar nyheitssak på nye nettsider: “I dag mandag 31. august presenterer vi nye, og langt mer brukervennlige, politi.no….”


Linguna
1. september 2009
kl. 12:59

Helt enig. Det er flaut, særlig fordi de har pengemangel andre steder i politiet. De bruker millioner de kunne ha brukt på mer fornuftige ting. Samtidig er jeg også veldig enig i at politiet burde ha en mye bedre side enn dette, gjerne en av de beste (og ikke minst sikreste!) i landet.


Øystein L
1. september 2009
kl. 13:06

Ehh .. en liten ting.

https://www.politijs.no/
https://www.politi.no/

Hvorfor er de utstedt til to forskjellige OU?

Firefox forteller meg “Du er tilknyttet politi.no som tilhører (ukjent)”
“Dette nettstedet har ingen informasjon om eieren.”

politijs.no derimot, kommer det opp “Ministry of Justice and the Police” i store grønne bokstaver. Snedig.


suprEspen
1. september 2009
kl. 13:08

@Lars Ingar Øien Klart det aller mest lønnsomme i lengden er å sette eksterne eksperter med dette som fagfelt til å gjøre jobben. Det jeg ville påpeke er at når man først ville gjøre jobben selv så finnes det både enklere, raskere og billigere måter å gjøre jobben på enn det som er valgt i dette tilfellet med Politi.no.

Forøvrig tror jeg nå det er leeeenge til det er noen i PDMT som kommer til å stå frem å si “Hei, jeg har utviklet denne siden, og er egentlig ganske stolt.” Og hvis det skjer så burde det være en 8 åring med dollartegn i øya.


Tor Løvskogen
1. september 2009
kl. 13:10

Hvordan kan vi få neste politi.no til et prosjekt man vil vise frem?


suprEspen
1. september 2009
kl. 13:17

Man skulle forøvrig tro at når ei nettside koster 28,5 mill å utvikle så klarer man å lage valid html og css. i det minste css uten skrivefeil… skrivefeil i kode er teit….

http://validator.w3.org/check?uri=https%3A%2F%2Fwww.politi.no%2F&charset=%28detect+automatically%29&doctype=Inline&group=0

http://jigsaw.w3.org/css-validator/validator?uri=https%3A%2F%2Fwww.politi.no%2F&profile=css21&usermedium=all&warning=1&lang=en


Henning
1. september 2009
kl. 14:15

Takket være politiets nye tjeneste er det veldig enkelt å anmelde tyveriet av 28 mill skattekroner. Fyll ut skjema på https://www.politi.no/anmeldelse/tyveri-fra-person

:p


Øystein L
1. september 2009
kl. 14:32

@W
haha den der var midt i blinken :D

Hvorfor er politi.no så treiiiiiig


W
1. september 2009
kl. 14:45

Det er det nok mange grunner til. En av dem er at alt innholdet ligger på fire forskjellige domener (politi.no, politicss.no, politijs.no, politiimg.no) som hver har sine egne SSL-sertifikater. Veldig nyttig.


Aksel Nordal
1. september 2009
kl. 15:04

@petterpan @W @are halland:
Det er anbefalt praksis av bl.a. Yahoo og Google å publisere statisk innhold på flere domener, ettersom nettleseren er låst til å lese fra maks 2 samtidige datakilder. Derimot kunne css, js og bilder vært koblet sammen, fjernet whitespace og zippet dataene (noe som ville vært en enda bedre strategi)

@are halland: ettersom kontakt med politiet kan være av sensitiv art, er det vel ikke helt ulogisk å bruke https ?


Knut
1. september 2009
kl. 15:09

@Aksel
Men du trenger ikke forskjellige toplevels for å få effekten av den metoden. Det viktigste er at du ikke leverer cookies med responsene for statisk innhold og evt. har det på en subdomene. Og i forhold til SSL trenger man SSL for de delene som er sensitive. I dag leverer de jo css’en sin over SSL.


Aksel Nordal
1. september 2009
kl. 15:14

@Knut
Sant at man ikke trenger flere topp-domener, men alle datakilder fra en https-forbindelse må faktisk være kryptert; hvis ikke får man advarsel om mixed-content. Hvis jeg skal tippe har politiet leid inn et sett med konsulenter som har tatt utgangspunkt i et malverk med tilsynelatende best practices, og så hacket oppsettet sønder og sammen.


Ricky
1. september 2009
kl. 16:24

Sakset fra VG: “Alt i alt har snaut 14 millioner kroner gått med til eksterne konsulenter som leverte inn tjenester til politiet. Det er vel anvendte penger mener Engen.”

What..!? Det er i hvert fall noen konsulenter der ute som ler mer andre hele veien til banken.


Pazzy
1. september 2009
kl. 16:28

Det blir for lett, og så mye for det gamle der?

Jeg selv ville aldri blitt lurt med http://www.politi.no noe til
for viss polietiet vil meg noe får dei kontakte meg personligt :P


Vergil
1. september 2009
kl. 16:52

Siden er UTROLIG Treg og den ser så stygg ut.
Går kjappere og levere anmeldelse på stasjonen enn nett.

Værste side jeg har sett på lenge


Ricky
1. september 2009
kl. 16:58

@Vergil Tror hovedoppslagene på vg.no og db.no fikk politi.no ned i knestående og vel så det…


joda
1. september 2009
kl. 17:05

Vel jeg forsøker nå å se på politi.no men….det ser ut til at den ikke laster virker med mac os x og firefox… eller kanskje css serveren er dene.
Men ut fra den listen jeg ser av “content” seksjoner må vel dette kunne kalles slett…
Sløsing med midler er det første jeg tenker resultat vs pris.


Hahaha
1. september 2009
kl. 17:12

Hahaha, politi.no er drevet ned i kne av økende pågang pga VG.nett sin artikkel….
LATTERLIG!!!

HVA MED NÅR DET ER EN NASJONAL KRISE; OG ALE PRØVER Å LOGGE SEG PÅ??

HAHHAAAAA

25mill du lissom…


Kenneth Gvein
1. september 2009
kl. 17:30

Dette var skandale. Vet ikke hvor jeg skal begynne så lar det bare være. Så noen nevnte dugnad for å hjelpe de på beina, count me in.


joda
1. september 2009
kl. 17:54

Dette er mer enn skanadle.
På Mac OS X laster ikke css hverken i Safari eller FF.
Kanskje feilen er at det rett og slett ike er korekt html!
http://jigsaw.w3.org/css-validator/validator?uri=www.politi.no&lang=en&profile=css21&usermedium=all&warning=1
Dugnad??? Count me in too! :-)


Bushi
1. september 2009
kl. 18:05

Sikkerheten, vel. Så utrolig enkelt å manipulere, trodde man luket bort slikt for 10 år siden.

Håper leverandøren er skikkelig flau……. Fatter ikke at dette ble godkjent overhode, bare designet i seg selv sier at her er det inkompetanse som rår.

Håper noen skjønner at man bør rulle tilbake. Kan ikke ha dette i prod for å si det slik.


Anonym
1. september 2009
kl. 18:20

Dette var tragiske greier. 25 millioner for det der?! Tragisk.


Nja
1. september 2009
kl. 18:23

Ok, ikke så pent design og en helt ublu pris… Men “elementære kodefeil og utdaterte teknologier” ? Utdyp gjerne hva du legger i dette.


Bushi
1. september 2009
kl. 18:23

Jeg ville gjort det for 1 mill, er bare å ringe:-)


Bushi
1. september 2009
kl. 18:33

Man kan enkelt se hvor listen ligger rent teknologisk ved å surfe på sidene og se litt på funksjonalitet i samme slengen.

De har trolig overkill på HW men som er langt unna full utnyttelse grunnet elendig progget applikasjonen. Litt typisk leveranse til det offentlige, overkill på HW med billig app som krever bøtter av “patcher/oppgraderinger” i etterkant, som de må betale for selvsagt.


Nja
1. september 2009
kl. 18:53

Fra:
http://www.siriusit.no/referanser/Politiets%20data-%20og%20materielltjeneste/Nytt%20internett.aspx

Teknologi:
Oracle 10g R2 Applikasjonsserver EE, Oracle WebCache, Oracle 10g R2 Database Enterprise Edition og Oracle SOA Suite (Oracle ESB)
FAST ESP 5.1 (Enterprise Search Platform)
Java EE med bruk av blant annet JSF, Spring, Hibernate og Maven 2.
Documentum, med særlig vekt på Documentum Web Publisher.

Er da vel ikke så utdatert eller ?


Bushi
1. september 2009
kl. 19:22

Hehe, vel.

Litt overkill i forhold til app. Regner med HW er på samme måte:-)
Blir som å imponere med fet bil som Sharif gjorde. Gikk jo bra det:-)

Man må jo programmere for teknologien også da. Kan bare si man har bommet voldsomt her.


Ståle
1. september 2009
kl. 19:45

Shttp://www.nettavisen.no/it/article2698184.ece


Ståle
1. september 2009
kl. 19:46

Siden har nå blitt hacket og er nede for telling: http://www.nettavisen.no/it/article2698184.ece

Sikkert noen som leste om dette og ikke kunne dy seg:-)


Bushi
1. september 2009
kl. 19:53

Forundrer meg ikke, det var rett og slett kjedelig enkelt så det er rart noen gidder men siden det er politi kan det være noen som ikke klarte å dy seg:-)


Bushi
1. september 2009
kl. 19:56

Men da snakker man om ren manipulering av websidene, kanskje ikke en sikkerhetsrisiko i dems øyne. Ikke før noen på innsiden lar seg blir “lurt” av en maipulert side:-)


Espen
1. september 2009
kl. 20:00

Vel, de sier det må være crap fordi det skal fungere for alle og dekke hele norge.
Jeg er sikker på at Peppes ikke brukte 25millioner på sin internett side, men der kan må rusle inn, bestille mat og få levert på døra, uten at siden er dødstreg, man forstår menyene og finner enkelt frem.

Og jeg tror faktisk fra i dag til 1.09.2012 feks, så kommer fortsatt flere til å bruke peppes.no enn politiet.no

Kanskje politiet burde ta av og lære av andre “landsdekkende” bedrifter og organisasjoner som er populære, fremfor å holde på sitt og jobbe fra 1990tallet.


frontendutvikler
1. september 2009
kl. 20:04

Are Helland: Du har rett i at koden er helt håpløs, men eksemplene du trekker frem vitner nok om at det heller ikke er ditt fagfelt. Blir litt dumt uttale seg så sterkt om bruk av andre domener for bilder/js/css når det er måten f.eks. Yahoo! og YouTube gjør det på også. (Yahoo! er ledende i verden på forskning i ytelsesoptimalisering av websider).
Men det er nok av andre ting å ta tak i i koden, f.eks. å bruke Prototype, jQuery, Mootools, YUI eller lignende rammeverk fremfor å skrive new XMLHttpRequest() selv, ikke skille CSS i 18 filer, ikke bruke @import i CSS osv.

Her er det tydelig at det er backendutviklere som har utviklet frontend. Og da går det gjerne sånn. Jeg synes litt synd på de, for de er sikkert dyktige på backendutvikling, og i tillegg har blitt påtvunget å bruke Oracle Fusion Middleware og JSF…


Aksel Nordal
1. september 2009
kl. 21:23

@frontendutvikler
Kunne ikke vært sagt bedre. Frontend er dessverre en disiplin som altfor ofte blir sett ned på, til tross for at det er den eneste synlige delen for folk flest.


Anonym
1. september 2009
kl. 21:53

Kunne du utdypt litt hvilke kodefeil og gammel teknologi som brukes?


Øyvind
1. september 2009
kl. 21:55

Det finnes offentlige etater som har fått det til – f.eks. ser http://www.vegvesen.no ut til å ha hatt besøk av en informasjonsarkitekt.

Her har pdmt noe å lære!


Espen Antonsen
1. september 2009
kl. 22:05

@frontendutvikler: Jeg kan ikke se at det er Are som har uttalt det. Nå er det slik at måten politiet.no serverer JS/CSS/bilder ikke er optimal. Det er korrekt at Yahoo!, som var først ute ved å popularisere denne teknikken, serverer slike statiske filer fra andre domener. Men det er overhodet ikke nødvendig å serverere de fra politietjs.no når man enkelt kunne ha benyttet js.politiet.no. Jeg er egentlig ganske positiv overrasket over at de hele tatt har valgt å servere slike statiske filer på denne måten – det er jo kjempebra. Det er bare at gjennomførelsen her er ganske lame. Eller enig i det du sier om CSS og JS. At javascript-koden er håpløs er ganske åpenlyst. Utstrakt bruk av inline eventer & javascript, ingen bruk av rammeverk (eks jQuery) for å lage mer strukturert & standardisert kode og egentlig særdeles gammeldags måte å referere til elementer/funksjoner på. Det at det er backendutviklere som har slått seg løs her ser nok ut til å stemme ganske bra ja.

Når man betaler såpass mye til “eksperter” burde man forvente mer. Jeg jobber som selvstendig web-utvikler og har iblant en utfording med å kunne overtale større bedrifter om at jeg og mitt lille AS kan gjøre en bedre jobb en disse store konsulentselskapene. Nå har jeg heldigvis fått enda et godt argument i den diskusjonen.

Når det gjelder det media referer til som “hacking” så har jeg enda ikke sett eksempel på at det faktisk er tilfelle. MEN de eksempler som har kommet frem (manipulering av bilde) tyder på at utviklerne ikke helt har kontroll på hva man burde gjøre på web og at det dermed er sannsynlig at man på andre måter skulle være mulig å gjøre noe mer ugang enn å definere sin egen tekst på bilder servert fra politiet.no.


frontendutvikler
1. september 2009
kl. 22:54

@Espen Antonsen: Are uttalte seg om det i kommentar kl 11:08.
Når det gjelder bruk av subdomene istedetfor annet domene så har du rett i at det løser det samme problemet. Men ved bruk av annet domene får man også en annen fordel med på kjøpet, man slipper å få sendt med cookies ved henting av statisk innhold (som jo er helt unødvendig). Det er nok derfor både Yahoo! (yimg.com) og YouTube (ytimg.com) bruker annet domene fremfor subdomene. Om det medfører noen merkbar forskjell for politi.no er kanskje en annen sak da..

Ellers er vi nok enige om det meste ja ;)


Steinar
1. september 2009
kl. 22:56

hmm er det bare hos meg eller er siden treeeg?

så vidt jeg finner ut så bruker de font-size: 9px; på teksten i «Nyhets»-boksene. Ni det er jo bitte lite. Stakkars de som ser er svaksynte.

hva er greia med menyen på sida, rekkefølgen er jo helt tilfeldig.

kom over en rar ting på https://www.politi.no/anmeldelse/tyveri-av-sykkel
der er det en stjerne * på kom felt som jeg antar er obligatoriske felt, men nederst kommer det som forklaringen:
«* Vær vennlig å taste inn koden på bildet. Dette for å beskytte mot misbruk.»

jada, lukker siden jeg før jeg irriterer meg over flere ting


Knut
1. september 2009
kl. 23:54

Hehe, denne nettsiden kunne ha blitt utviklet på tre uker av en halvkompetent tenåring. Helt ufattelig at man har brukt titalls millioner på dette.


Per S.
2. september 2009
kl. 00:24

Dette er ingen overrakelse. I mange år har lojalitet vært det som har bestemt om en søker passer til jobben. I dette tilfelle “IT-ansvarlig.” Det har vist seg en rekke ganger at den “lojale” ikke holder mål, men dessverre får fortsette alt for lenge, slik at det tar lang tid å rette opp igjen alle feil. IT- verden i politiet er moden for teknisk museum, men det er jo billig da?


Hva?
2. september 2009
kl. 00:42

Nå har ikke jeg sett så mye på siden, men å rakke ned pga de har laget egen JS og ikke feiger ut ved å bruker et fjortissrammeverk er å dra den litt langt. Vitner om “webutviklere” som ikke kan annet enn wysiwyg og flash.


Jan P
2. september 2009
kl. 01:53

Jeg vil gå så langt som å kreve en total redegjørelse for hva alle disse skattepengene har gått til. Det kan rett og slett ikke stemme at så mange millioner har gått til det vi ser fremfor oss her (og jada – alt det bak)

Det hadde også vært veldig interessant og få høre hvorfor det er Sirius IT som vant konkurransen og fikk lov til å utføre dette oppdraget.
Nok et tegn på at utvelgelsesprosessen som foregår ved offentlige anbud er helt ute av kontroll.

Men vi har da kommet et steg lenger… Tydeligvis ikke bare pris som avgjør lenger. Ha ha ha.


Alexander Støver
2. september 2009
kl. 10:00

Pfft. Sirius er trendsettere; 90-tallet er på vei tilbake.

@Hva?: Helt enig, det er feigt å ikke finne opp hjulet på nytt. Hvis en gjeng fjortisser har laget et rammeverk som gjør jobben man trenger så burde man faen ikke benytte seg av det. Særlig ikke hvis det er våre skattekroner som går til å skrive koden om igjen.


Olav Alexander Mjelde
2. september 2009
kl. 18:42

@Alexander Støver:
Jeg ser ikke noe behov for de å implementere et større AJAX-rammeverk, mtp. at de ikke har benyttet seg av ajaxfunksjoner man forventer å se på en side for nærmere 30 millioner kroner. he he.

Hvor er t.d. søkeforslag, som filtreres mens man skriver?


Hva?
2. september 2009
kl. 19:33

“Helt enig, det er feigt å ikke finne opp hjulet på nytt. Hvis en gjeng fjortisser har laget et rammeverk som gjør jobben man trenger så burde man faen ikke benytte seg av det. Særlig ikke hvis det er våre skattekroner som går til å skrive koden om igjen.”

Vås – poenget er at “kritikken” her inne messer at det er inkompetanse å ville bruke grunnteknologien fremfor å jobbe med rammeverk – laget for personer som ikke vil/trenger å vite hvordan en lager ting “fra scratch”. Det er som å si at siden jQuery finnes er det forbudt å lage noe som helst uten å bruke jQuery – kanskje jQuery-utviklerne er tullinger fordi de ikke lagde jQuery i jQuery? Et annet eksempel for å blåse opp poenget mitt, er at det er forbudt å skrive HTML fordi en bare kan bruke en ferdig, nedlastbar template til Wordpress eller noe.

Om det er lurt å bruke masse av andres penger på å lage ting fra bunnen av er en HELT annen diskusjon. Jeg har heller ikke tatt stilling til om koden på politi.no er bra eller ikke. Ei heller om hvorvidt rammeverk er et supert hjelpemiddel til å kjapt få frem funksjonalitet uten at en trenger å bruke tid på å lage ting fra scratch – Men: at det i utgangspunktet skal være negativt (les: inkompetanse) å utvikle i ren JS er en hysterisk latterlig påstand.


frontendutvikler
2. september 2009
kl. 20:22

@Hva?: Det er ikke noe søkeforslag som filtreres mens man skriver, men hvis du ser i ajax.js så har de bl.a. implementert xhr-funksjonalitet selv. Det har jeg gjort også, for mange år siden, men nå bruker jeg heller Prototype så får jeg en bedre, mer cross-browser løsning gratis istedenfor å la kunden betale for at jeg skal finne opp et dårligere hjul på nytt.
Mye av JavaScriptkoden de har skrevet kunne også vært mye mer konsis og oversiktlig, og med mindre browsersniffing, dersom de hadde brukt ett av disse “fjortisrammeverkene” (skrevet av seriøse dyktige voksne utviklere, langt smartere enn både deg og meg).


Hva?
2. september 2009
kl. 21:19

@ frontendutvikler

Okei, prøver igjen…

Ja, man kan bruke rammeverk og lage løsninger ofte kjappere og med mindre arbeid enn å begynne fra scratch -> mer økonomisk. Helt enig! Men det er ikke poenget mitt.

Jeg er fundamentalt uenig i at det skal være et tegn på inkompetanse i å lage ting selv. Når ble det forbudt å implementere sin egen AJAX? Er DOM noe obskurt og hemmelig?

Å innfinne seg i at man aldri skal få utvikle egne ting fordi det som allerede er laget er perfekt og “skrevet av seriøse dyktige voksne utviklere, langt smartere enn både deg og meg” er, med all respekt å melde, vås ( nei, jeg sier sier ikke at f.eks. jQuery ikke bra og at utviklerne bak ikke er noen skikkelige smartinger ). Poenget mitt er at enkelte her inne forsøker å fremstille det at generelt så er egenutvikling kritikkverdig i seg selv. Jeg, og forhåpentligvis flere med meg, kommer aldri til å godta at dagens teknologi er perfekt… og i hvertfall ikke at nyutvikling ikke skal skje i lille Norge – Gud hjelpe hvis folk faktisk kunne noe her.

Mon tro om det er lov å lage egne ting den dagen en trenger funksjonalitet utover det rammeverket tilbyr?


Olav Alexander Mjelde
2. september 2009
kl. 21:39

Jeg mener: Om de ikke vil ha en fancy side, er det unødvendig å bruke et stort og derfor tyngre rammeverk.

Spørsmålet er jo selvsagt om de skulle hatt en noe mer fancy side, som da ville hatt behov for rammeverket.
Det er ikke vits å ha skuddsikkert flagg på flaggstangen.

De få timene de hadde spart på å brukt jQuery, utgjør sikkert 5000kr? Dette er jo snakk om en side for nesten 30 millioner kroner, så jeg vil si at et par timer med javascript flisespikking fra eller til, utgjør ikke noenting i det store bildet.


frontendutvikler
2. september 2009
kl. 22:06

@Hva?: Saken her er at det er backend Javautviklere som har skrevet JavaScript uten å ha satt seg inn i språket ordentlig.
Når det gjelder DOM så er implementasjonen i forskjellige browsere varierende, så det kan være greit å bruke et rammeverk som fikser litt på dette. Men for all del, hvis du synes det er kjekt å skrive
if (window.ActiveXObject)
eller
if (navigator.userAgent.toLowerCase().indexOf(‘firefox’) > -1)
så greit for meg.


Olav Alexander Mjelde
2. september 2009
kl. 22:17

RAD _kan_ være bra, men ikke alltid :-)

Det som må være mest kritikkverdig, er at de for nesten 30 millioner, ikke klarte å opprette et par tabeller i en database, så de kunne ha skikkelig styring på saker folk anmelder.


Joachim Olsen
3. september 2009
kl. 00:42

Tragisk og flaut….

Dette kunne vært gjort langt bedre selv med gratis CMS løsninger som Joomla for lommerusk…


Anonym
3. september 2009
kl. 06:36

Det er mye synsing og folk med lite erfaring fra større org som sier noe.
Det er klart at det er systemene bak med driftavtale, support, lisenser og konsulentavtaler mye av pengene har gått til.

Må jo skjønne at dette skal driftes og betales for, og de 28 mill er hele pakken.
Ikke missforstå meg, det er sikkert brukt for mye penger, men å si st man kan lage dette på under en mill er inkompetanse på ditt værste. Alle vet jo at man kunne laget siden og arbeidsflyten billigere, men det er jo bare en liten del av dette.


stokkan
3. september 2009
kl. 10:40

Stemmer det virkelig at det er brukt 28 MNOK til dette? Jeg har selv brukt programmerere / konsulenter til rundt 900 kr timen. Denne kostnaden gir ca 16 “man year”, altså 16 fulltidsansatte konsulenter på fulltid i ett år! For ett nettsted??? Ja, det må være liten tvil om at noen har bommet kraftig med planleggingen, og dette går også på de som leverte en slik løsning. Hvordan er det mulig å ta såpass betall for et nettsted som i tillegg har så mye basisfeil? Det er helt på grensen for god forretningsskikk, om ikke over grensen!


Navn Frivillig
4. september 2009
kl. 23:26

Jeg vil tippe at en stor del av pengene er gått til å lære seg teknologien. Jeg så div Oracle-produkter, Java EE, FAST Search osv nevnt lenger opp. Samt SOA og det som værre er. Dette er ikke noe man lærer på en dag eller tre. Bare det å sette seg inn i og velge hvilke deler man skal bruke tar laaaang tid. Så jeg vil anta at en del av de millionene betaler seg over tid. Det er alltid et dillemma om man skal bruke mange eller få eksterne konsulenter. Disse er ofte ogå eksperter i å bite seg fast over tid. Blir ikke lett kvitt dem etterpå, og hvis man klarer det så forsvinner også ofte nødvendig kompetanse fordi man ikke har fokusert på opplæring. Men ja, 28 mill (16 manneår) virker mye. Muligens er den offentlige synelige delen bare toppen av et isfjell som består av en større intraweb bak. For alt jeg vet.

Mye av kritikken her er nokså surmaget og ubegrunnet. Noen firmaer meler vel sin egen syke mor her. Er det sikkert at en slik stil er til Net Life Research sitt eget beste? Jeg ble i hvert fall ikke mer fristet til å lei de nå, i mer enn et part timer i hvert fall. Og jeg ser f.eks. ikke at sidene er noe styggere enn mange andre offentlige sider der ute. Et helt tilfeldig utvalg:

http://www.regjeringen.no/
http://www.oslo.kommune.no/
http://www.nsb.no/

[...] Nye politi.no – fortsatt en nasjonal skandale | IAllenkelhet www.iallenkelhet.no/nye-politi-no-fortsatt-en-nasjonal-skandale – view page – cached Omsider er nye politi.no på nett. Ifølge VG og digi.no har prosjektet tatt over ett år i utvikling og svidd av svimlende 28,5 millioner skattekroner. Og — From the page [...]

Nye politi.no får slakt1. september 2009
kl. 18:27
[...] Halland i NetLifeResearch skriver på bloggen Iallenkelhet at politi.no fortsatt er en “nasjonal skandale”. Forrige politi.no var horribel, de nye [...]

links for 2009-09-01 « Vox Publica1. september 2009
kl. 20:01
[...] Nye politi.no – fortsatt en nasjonal skandale iallenkelhet.no: "…et nyhetssykt, ufokusert nettsted med tragiske menyer, skrekkelig kode, nitrist design og horrible tekster." (tags: politiet internett kommunikasjon offentlighet) [...]
[...] Nye politi.no – fortsatt en nasjonal skandale - [...]
[...] forbindelse med lansering av den nye www.politi.no så har andre allerede kommentert mangler ved teknisk kvalitet, funksjonalitet og brukervennlighet. Og dette er jeg helt enig i, så jeg skal ikke gjenta det [...]

Gi oss din kommentar

eller